راهنمای قیمت گذاری روی محصولات زنبور عسل

 

طبیعی است که هر نوع محصول، نیاز به نکاتی دارد که بهترین روش قیمت گذاری آن مشخص شود. شما باید نکات قیمت گذاری محصولات زنبور عسل را بدانید تا بتوانید بهترین قیمت را برای هر کدام مشخص کنید. قیمت گذاری یکی از مهمترین گام ها برای فروش هر محصولی است. شما به عنوان تولید کننده یا عرضه کننده فراروده های زنبور عسل باید به نکات مختلفی توجه داشته باشید تا بتوانید قیمتی مناسب بر روی محصولاتتان بگذارید. در غیر این صورت قیمت ها یا بسیار زیاد هستند و نمی توانید محصولات را به فروش برسانید یا آنقدر کم خواهند بود که سودآوری شما مناسب نخواهد بود.

به همین علت برای قیمت گذاری محصولات مختلف زنبورعسل باید توجه ویژه ای به کار ببندید. در مطالبی تخصصی به نکات کلی برای قیمت گذاری هر محصول اشاره خواهیم کرد. با این حال به برخی نکات مقدماتی و کلی در این زمینه می پردازیم که می تواند به عنوان مقدمه ای برای قیمت گذاری تخصصی به کار آید. در نتیجه زنبورداران بهتر است به تمامی این نکات به صورت ویژه توجه داشته باشند.

قیمت بازار را در نظر بگیرید
اولین چیزی که باید در نظر داشته باشید، قیمت فراروده های زنبور عسل در بازار است. اگر بتوانید قیمت خرید و فروش فراروده های مختلف زنبور را به دست آورید، احتمالا قیمت گذاری مناسبی بر روی محصولات خود داشته اید. برای این کار بهتر است با زنبورداران دیگر مشورت کنید. مشورت با همکاران دیدگاه جامع تری برای قیمت گذاری به شما خواهد داد.

توجه داشته باشید که قیمت فراروده های مختلف زنبور مثل عسل و گرده گل که به دست مصرف کننده می رسد، به عوامل متعددی وابسته است که ممکن است قیمت آن را بالاتر ببرد. شما باید با قیمت های مختلف آشنا شوید. قیمت عرضه به مصرف کننده نهایی برای فروش مستقیم و همینطور قیمت عرف عرضه این محصولات به شرکت ها یا دلالانی که قصد دارند آن را به فروش برسانند.

اطلاع داشتن از تمامی این قیمت ها به شما کمک می کند تا در هنگام قیمت گذاری فراروده های زنبور عسل دچار مشکل نشوید. البته توجه داشته باشید که نباید فقط چند مورد محدود قیمت بگیرید. باید تعداد زیادی از قیمت ها را استخراج کرده و بعد تصمیم گیری کنید.

قیمت تمام شده را استخراج کنید
هر کدام از فراورده های زنبور عسل، قیمت تمام شده ای برای خود دارند. البته قبول داریم که به دست آوردن این قیمت به ویژه در زنبورداری ایران کار چندان ساده ای به نظر نمی رسد. با این حال بهترین کار برای اینکه بتوانید سود خود را در حد معقولی به دست آورید، باید قیمت تمام شده هر کدام از محصولات یا کل محصولاتی که از کندو به دست آمده را محاسبه کنید.

وقتی قیمت تمام شده محصولات را داشته باشید، حاضر نخواهید بود به قیمت پایین آن را به دلالان بدهید و تلاش می کنید قیمت را بالاتر نگه دارید. علاوه بر این، اطلاع از قیمت تمام شده کمک می کند تا برخی هزینه های زنبورداری را کاهش دهید و به فکر صرفه جویی در این هزینه ها باشید.

برای به دست آوردن قیمت تمام شده، بهترین کار استفاده از سیستم های پیشرفته حسابداری و انبارداری است. در برخی زنبورستان های حرفه ای خارجی، نرم افزارهای تخصصی برای این منظور تعبیه شده است. با این حال شما می توانید کار خود را با نرم افزارهای پیشرفته حسابداری شروع کنید تا مخارج زنبورستان رابه طور دقیق به دست آورید.

پس از به دست آوردن مخارج زنبورستان، نوبت به قیمت گذاری محصولات می رسدو در این مرحله باید با نیم نگاهی به پایین ترین قیمت عرضه هر محصول به دلالان در بازار، قیمت پایه ای را مشخص کرده و سپس به آن بیافزایید. در این صورت می توانید قیمت تمام شده تقریبی هر محصول را به صورت تفکیک شده به دست آورید.

استراتژی قیمت گذاری را بلد باشید
کافی است مقالات مختلفی که در زمینه استراتژی قیمت گذاری نوشته شده را مطالعه کنید. این مقالات عمومی هستند و به طور کلی برای محصولات مختلف نوشته شده اند. با این حال کمک بزرگی خواهند بود تا قیمت های خود را با توجه به دو پارامتر اولی که بیان کردیم مشخص کنید. در این صورت بدون هیچ نگرانی می توانید منتظر فروش بیشتر محصولات خود باشید.

در استراتژی قیمت گذاری، هم به قیمت محصول در بازار توجه می شود، هم قیمت تمام شده محاسبه می گردد و هم نوع قیمت گذاری به نحوی انتخاب خواهد شد که مشتری برای خردی جذب شود. تمامی این موارد به فروش بیشتر محصولات زنبور عسل کمک خواهد کرد.

در قیمت گذاری به اهداف خود توجه کنید
یکی از نکاتی که متاسفانه در قیمت گذاری لحاظ نمی شود، توجه به اهداف عرضه کننده محصول است. اگر در ابتدای کار زنبورداری هستید، باید به این پرسش پاسخ دهید که هدف از قیمتی که بر روی تولیدات زنبور عسل می گذارید چیست؟ آیا می خواهید سود کلانی ببرید یا اینکه می خواهید بیشتر شناخته شوید و مشتری جذب کنید؟

طبیعی است که اگر قصد شما در ابتدای کار جذب مشتری است، حتما باید روی قیمت ها بیشتر تامل کنید. قیمت های رقابتی کمک می کنند تا در صورتی که کیفیت محصولات شما مناسب باشد، بیشتر مورد توجه قرار گرفته و در نتیجه احتمال فروش آن ها افزایش پیدا کند. در نتیجه در هنگام تعیین استراتژی قیمت گذاری، حتما به این مووع توجه ویژه ای داشته باشید.

میزان تقاضا را در نظر بگیرید
یکی از نکاتی که در استراتژی قیمت گذاری باید مورد توجه شما قرار گیرد، میزان تقاضای محصول است. همچنین میزان عرضه آن محصول در سال جاری را نز بایدمد نظر قرار دهید. برای مثال وقتی میزان عرضه عسل طبیعی زیاد شده و مزان تقاضا کمتر شده است، احتمالا نمی توانید قیمت مناسبی بر روی آن بگذارید

به طور کلی توجه به میزان عرضه و تقاضا از مهمترین پارامتهایی هستند که بر روی استراتژی قیمت گذاری اثر می گذارند. حتما به هر نحوی که شده این موضوع را در بازار فراورده های زنبور عسل مورد بررسی و تحلیل دقیق قرار دهید. در این صورت با خیال راحت تری قیمت گذاری می کنید.